søndag 3. mars 2013

LDN - LAV DOSE NALTREXONE

Hva er vel mer aktuellt å skrive om i disse dager enn nettopp LDN?!
Jeg fikk jo også med meg den store nyheten som eksploderte i Norge på onsdag kveld.
En medisin som kan hjelpe på MS, ME, bektrevs, parkinson, enkelte krefttyper, fatigue, Chrons, fibromyalgi, lupus, SLE står blandt annet på lista. Autoimmune sykdommer står der, noe som vil si ganske mange sykdommer og deriblandt min egen psoriasis og psoriasis artritt.


Vel, så siden onsdag har jeg sittet pal foran pc og googlet internett både opp og ned og ut og inn og lest en hel masse om LDN. Naltrexone, som også lyder navnene revia og nodict. Samt noen andre navn som jeg fant i andre land. Alle inneholder virkestoffet naltrexone.

Så hva er da egentlig dette vidundermiddelet??
Vel... opprinnelsen var kampen mot rusmidlene. LDN ble oppfunnet for å blokkere virkningen av heroin og morfin. Det ble godkjent som legemiddel til den bruk i 1984.  Må si jeg synes det er fantastisk at det finnes noe slikt som kan hjelpe rusmisbrukere til å slutte, men ettersom nesten ingen hadde hørt om dette legemidlet før onsdag lurer jeg på om det blir brukt?

Men uansett, min hovedinteresse for LDN har ingenting med rusmisbruk å gjøre, det handler om min sykdom, og da er det lave doser som gjelder.
Jeg sendte umiddelbart en mail til min lege med forespørsel angående dette og jeg sendte selvfølgelig med alle referanser jeg hadde funnet inntil da. Min lege hadde imidlertid aldri hørt om dette legemiddelet før dette, så han måtte nå sette seg inn i noe nytt.

Så hva er det LDN gjør? Vel, man tar sin lille dose på kvelden før man legger seg og så lager medisinen en midlertidig blokkering av hjernens endorfin-opptak.
Dette lurer hjernen til å tro at den er tom for endrofin og met-enkephalin, derfor startes produksjonen for fullt. Endorfin er hjernens naturlige smertestillende middel og man vil derfor føle mindre smerter og mer velbehag ved bruk av LDN.
I de fleste tilfellene så bremses sykdomsutviklingen opp og i noen tilfeller stanses den.
Selv om dette høres helt fantastisk ut må man huske på at LDN ikke virker på alle.

Og så er det virketiden da. Det som egentlig er mest skremmende. Og da skjønner dere vel at LDN ikke er skremmende i det hele tatt. Det tar nemlig alt fra noen dager og opp til 1 år før man merker virkning av LDN. For enkelte sykdommer ser det ut til å gå raskt, mens andre tar noe lengre tid.
Oisann, tenkte jeg da. Jeg har jo både leddgikta og migrenen min og er i perioder veldig avhengig av sterke smertestillende. Men ettersom dette preparatet blokkerer opiat-reseptorene vil mange smertestillende ikke lenger ha virkning. Hva om da virkningen av LDN lar vente på seg og jeg får skrekkelig vondt i mellomtiden?
Vel, det er faktisk ikke noe problem. Virkningen av LDN varer nemlig i 6 timer.
Og i de 6 timene så sover man forhåpentligvis. Og dersom man etterpå får en veldig dårlig dag, ja så kan man altså likevel ta smertestillende.

Men virker da LDN bare på smerter?
Nei, det gjør det ikke. LDN er immunstabiliserende. Det vil si at endorfiner er veldig viktig for å ha balanse og stabilitet i immunforsvaret og ett økt endorfin-nivå vil hjelpe til med å stabilisere dette.
I en studie ved Stanford University i 2010 fant man også ut at naltrexone også har en antiinflammatorisk virkning. På godt norsk vil det si betennelsesdempende.
Juuuhuuuu!!! 2 i en! sier jeg da. :)
Den demper både smerter og betennelser, så dersom dette virker er man på god vei til ett nytt liv. Eller skal jeg si tilbake til sin gamle gode hverdag før man ble syk?

Bivirkninger da? Det er jo viktig.
Ja, det er altså slik at LDN har svært lite bivirkninger. Mange opplever svært livaktige drømmer og forsterkede sykdomssymptomer de 2 første ukene, og så går det over.
Noen trapper da litt ned i dose, andre holder ut i 2 uker. Kommer selvfølgelig an på hver enkelt og hvor ille det er.
Man starter ofte med en meget liten dose og øker etter noen uker.
For MS er dette 1,5 mg i 4 uker, deretter 3 mg i 4 uker og så 4,5 mg etterpå. Anbefalt dose for ett voksent menneske med normal kroppsvekt er 4,5 mg.
For MS pasienter er opptrappingen meget viktig, mens andre sykdomsgrupper tåler å trappe opp raskere.

Mange får avslag hos sine leger og velger derfor å bestille LDN fra utlandet.
Da bør man være skeptisk, og dette er ikke noe jeg vil anbefale. Men dersom man likevel velger å gjøre det, så sjekk ut firmaet du bestiller fra. Snakk med andre som bruker dette og få noen anbefalinger og erfaringer.
Jeg anbefaler absolutt den norske LDN - siden her finnes veldig mye viktig informasjon både til deg og til legen din. Der finner du spørsmål og svar og kontaktpersoner. Oppskrift på hvordan du kan blande ut vannbasert naltrexone fra 50 mg og til den dosen du trenger. De fleste steder får man nå kjøpt LDN 4,5 mg, så da er ikke det nødvendig å blande ned. Ved bestilling online så er det imidlertid noen kroner å spare på å kjøpe 50 mg i forhold til 4,5 mg.

Det finnes også en flott facebook-gruppe hvor det sitter mennesker med erfariger som svarer på spørsmål, samt at man kan stille spørsmål på den norske LDN-siden.
Vi er nå mange tusen som er nysgjerrig på dette og det er mange spørsmål å stille.


Vær obs på apotekprisene i Norge. Her kan apotekene nemlig sette sine egne priser. Ved priser over 375,- for 100 tabletter anbefaler man å bestille fra Kragerø Apotek. Da får man riktig pris.

For dere som ikke fikk sett dokumentaren om LDN kan se den her: "Vårt lille land - ukjent medisin gir håp"

Hvorfor er da dette medikamentet så ukjent og lite brukt?
Jeg tror mye av skylden her ligger hos legemiddelindustrien. De fikk tilbud om å ta denne forskningen videre, men mente at det var ett tapsprosjekt som ville koste mer enn de ville tjene på medikamentet.
Og om man sammenlikner på det de tjener på biologiske medisiner og det LDN vil koste så er det vel ingen tvil om at de tjener rått på biologiske medisiner. Dersom jeg skulle ha blitt behandlet biologisk ville det kostet 100 000-150 000 i året, på statens regning. LDN koster ca 2000,- pr år, og blir ikke dekket av staten, siden det er et "off label" - legemiddel.
LDN er ikke vitenskapelig bevisst å virke på alle disse sykdommene og blir derfor svært sjeldent anbefalt.
Men når alle andre ting er forsøkt så har man vel ingenting å tape på å forsøke dette?
En paraseth er sannsynligvis mer skadelig for kroppen enn naltrexone er, så jeg kan ikke se noen risiko i dette.

Ryktene sier nå at apotekene holder på å gå tomme for LDN, bare få dager etter den første reportasjen.
Jeg tror etterspørselen kommer til å vokse betraktelig den nærmeste tiden. Mange sitter fortsatt å tilegner seg kunnskap om dette middelet mens de venter på legetimen sin.
Flere tusen har fått nytt håp. Og legemiddelindustrien vrir seg fortvilet i hendene og lurer på hvordan de skal dempe dette.
Dersom denne reportasjen fører til at flere tusen mennesker får livet sitt tilbake så går legemiddelindustrien økonomiske tap i vente, da mange sannsynligvis vil ønske å forsøke dette før de velger andre dyrere og mer skadelige medisiner.

Jeg ønsker alle andre som sitter i samme båt som meg: LYKKE TIL!! :)

15 kommentarer:

  1. Godt skrevet og dessverre er det nok dette som ligger bak for den negative holdningen til LDN. Politikk/penger!

    SvarSlett
    Svar
    1. Politikk og penger har desverre veldig mye å si, desverre.
      Legemiddelfirmaene vil tape på dette.
      Men jeg lurer på hvordan det vil stille seg om man ser på statens utgifter i denne sammenheng; Staten betaler ca 150 000,- pr år pr pers for alle som bruker biologiske medisiner. Og veldig mange av disse har også uføretrygd eller AAP, noe som også staten må koste.
      Dette er penger de ville spart dersom LDN virker som det er beskrevet på mange tusen mennesker, samt at arbeidsledigheten vil gå ned.

      Slett
    2. Hei,
      Jeg har god kommersiell erfaring med et nettsted jeg er fornøyd med kvaliteten og hastigheten på sine tjenester. Jeg kjøpe naltrexone her hele tiden og til en billig pris http://medicineronline.net/

      Slett
  2. All honnør til et velskrevet og informativt innlegg! Signe

    SvarSlett
  3. Flott :) nå fikk jeg faktisk svar på mye av det jeg lurte på ang Naltrexon :)) har akkurat startet. SPENT !!

    SvarSlett
  4. men funket det på pso? og hvor lang tid tok det?

    SvarSlett
    Svar
    1. Den første eller den andre uka fikk jeg ett oppbluss av pso.
      Men det roet seg raskt og det klødde ikke spesielt mye. Jeg er vant til å bli gal av kløe.
      Nå etter nesten 2 måneder har jeg fortsatt litt pso igjen, men det er veldig lite.

      Jeg kjenner imidlertid andre der psoriasisen har roet seg og forsvunnet raskere.

      Noen tar det lengre tid på.
      For meg har leddgikta vært værst og det er der LDN har hjulpet først, heldigvis.

      Jeg kommer til å skrive mer om dette snart, men jeg ville vente en stund for å forsikre meg om at det jeg opplever er virkelig og ikke en placebovirkning av ønsketenkning.
      Men så langt kan jeg si at det ser ut til at jeg får livet mitt tilbake. Om ikke 100% så iallefall mye bedre enn det har vært de siste årene.

      Slett
  5. Flott og interessant blogg! Det er nesten som å lese et eventyr. Er det virkelig tilfelle? I ca. 30 år har jeg hatt smerter hver dag. Startet med alskens allergier, astma, kroniske magesmerter (som den ene legen etter den andre gir opp å finne ut av)Jeg er kreftoperert, har reumatoid artritt, fibromyalgi - m.a.o. et vrak. Alle de sterke medikamentene som jeg har forsøkt gjennom årene, har hatt så sterke bivirkninger at jeg til slutt har valgt å "leve med smertene". DET er ikke enkelt. Det blir ikke et normalt liv. Jeg kan ikke gjøre timeavtaler, ta imot håndverkere dra på noen reise, i det hele tatt gjøre noen som helst avtale før kl. 10 -11 på formiddagen. Før det kan jeg rett og slett ikke stå på bena. Ikke lett å få forståelse for dette, ikke engang blant mine nærmeste. "Ja men, du kan da prøve. Det går sikkert bra" er setninger jeg hele tiden får høre. Det går ikke bra, og til tider er det som om kroppen min går i krampe. Hvis denne beskrivelsen som du legger frem, er korrekt vil jeg så absolutt prøve ut dette. Jeg antar at dette allerede er tatt i bruk i andre europeiske land, selv om Norge ikke er helt på bane enda. Og alt som gjelder medisiner og helseprodukter er "sinnsykt" dyrt i Norge. Føler ofte at man blir straffet for å være syk. Jeg er i Spania i hele juni, og jeg skal jammen og det ta meg en tur til apoteket allerede i morgen og forhøre meg. Du skal ikke se bort ifra at du hører fra meg igjen. Takk for bloggen! Margareth H-G

    SvarSlett
    Svar
    1. Anbefaler deg absolutt å prøve. Jeg personlig kjenner flere med ulike diagnoser, samt smertepasienter som har veldig god nytte av denne. Vær imidlertid forberedt på å bli dårligere de første ukene, før det blir bedre. I Spania er naltroxen reseptbelagt, men flere av apotekene selger det reseptfritt til turister. Dersom det er 50 mg de gir deg, må du løse det opp i vann for å lage lavere dose. Oppskrift på hvordan finner du på ldn.no :) Hører gjerne fra deg igjen om hvordan det går. Lykke til.

      Slett
    2. Jeg kjenner meg forresten veldig godt igjen i det du skriver om å trenge mange timer før man begynner å fungere, og enda da er det ikke optimalt. Og disse kommentarene om at "det går sikkert bra".... kjenner magen vrenge seg i avmakt over slik uvitenhet. Enkelte tror de forstår, men egentlig har de ikke peiling. Du kan nå meg på mail om du skulle ønske det eller har spørsmål. Vet jeg ikke svaret så vet jeg kanskje hvor man kan finne det. ;) kroniskoptimist@gmail.com. Anbefaler deg å samarbeide med lege når du starter behandlingen.

      Slett
  6. Hei.
    Leste din blogg her om LDN og ser den er fra ifjor. Veldig spent på hvordan du føler deg i dag etter å ha brukt dette i 1 år og hvilken effekt det har hatt for deg.
    :-) Guro

    SvarSlett
  7. Hei Guro. :)
    Dette innlegget er fra i fjor, men jeg la ut en oppdatering 14. januar i år som du kan lese her: http://kroniskoptimist.blogspot.no/2014/01/min-personlige-erfaring-med-ldn-lav.html

    SvarSlett
  8. Nyttig å lese dette :)
    Sliter selv med noe kronisk som psoriasis og fibromyalgi..
    Fikk ldn av hudlegen men tør faktisk ikke ta dette ennå da jeg har vært under utrednig på Riksen...Har noe merkelig som dem faktisk ikke klarte å sette en diagnose på :(
    Men men, skal manne meg opp omsider og forsøke på en kvarting ett par ukers tid :)

    Keep the blog going, denne er fin ;)

    SvarSlett
  9. Hei i dag er det 20 april 2020, og en annen verden. jeg har nettopp fått høre om LDN og håper at det kan hjelpe meg utav hud og kløe problematikk. Det kunne vært interessant om Optimist, fortsatt bruker dette produktet og eller er blitt helt bra.

    SvarSlett